Mark Harmon Fans

Volledige versie: NCIS: Gebarentaal
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Kent een van jullie net als Gibbs de edele taal der gebaren?

ik helaas niet, maar ik zou het wel willen leren. Heb het vroeger (ver voor NCIS het daglicht zag) wel een blauwe maandag op school gehad, bij activiteitenbegeleiding.
Een paar woorden ken ik nog wel, maar ik heb me hier nooit op toegelegd. Wel kan ik braille lezen. Ik had een neefje die blind was en me dit geleerd heeft.
Ik ben heel goed gebarentaal, de Nederlandse ondersteunend gebarentaal. Verder helaas geen andere gebarentalen van andere landen.
Kort maar krachtig: nee. Sommige gebaren door de loop der jaren wel gezien, maar vergeet ze altijd weer.
gebarentaal is toch in ieder land hetzelfde? of vergis ik me dan?
Nou nee, je hebt in Nederland verschillende gabarentaal zoals in elk provincie in Nederland als de niveau's laat ik het maar zo omschrijven. En dat geldt ook voor de andere landen is de gebarentaal en woordspellen absoluut anders, de gabarentaal die ik geleerd heb is van de laagste leerniveau lijkt mij en is volgens mij alleen te gebruiken in Regio Rotterdam en misschien ook een beetje omstreken van. Want het is eigenlijk hetzelfde als van dat alle mensen in andere landen verschillende talen spreekt. En ik slechthorend, bijna doof dus vandaar dat ik gebarentaal gebruik als het nodig. :-)
okee, meer als een soort dialect dus?
Ja, zo zou je het kunnen noemen. Maar echte doven mensen hebben echt nooit leren praten (zeker zeer duidelijk als slechthorende en horende mensen) Of er kan een mini kansje bestaan van wel. doven zijn kan je ermee geboren worden of je woordt op een latere leeftijd doof, dat heet laatdoof en je kan gewoon vanuit het niets doof worden en dat heet plotsdoof. en als je echt doof bent dan is de dialect niet echt goed te horen, maar sommige letters een beetje wel. Ikzelf ben gelukkig geen van alle drie. Maar op m'n 14de of 15de ging mijn gehoor ben flink achteruit. In mijn jeugd was mijn gehoor van tussen 80-85 en dan hoor je best goed. En rond m'n tienertijd werd tussen 100-105 en dat is wel dichtbij de grens van echt doof zijn. Dus ik best geluk gehad om op tijd gebarentaal te leren. En voor de audiogram kan je zijn hoe goed/slecht je kan horen, hoe hoger het getal hoe slechter je gehoor. En dat is beetje leven in een soort ander wereld met je gehoor. Dus ja.
Koppelingen